Obchodní zásady společnosti De Heus: náš kompas pro čestné jednání
Pravidla mohou být užitečná – představují ustálený soubor norem, hodnot a zásad, které tvoří základ pro jednání lidí na veřejnosti i ve společenském kontextu. Jsou také základním předpokladem pro pevnou týmovou spolupráci a úspěšné partnerství. Ale co když váš kolega nebo obchodní partner v dodavatelském řetězci dodržuje jiné normy, hodnoty a zásady?

Společnost De Heus zavedla své obchodní zásady, aby svým zaměstnancům poskytla kompas, který jim pomůže orientovat se v šedých oblastech mezi legislativou a firemní etikou. Tato oblast je doménou Sanny Jordensové, manažerky skupiny pro etické podnikání a dodržování předpisů ve společnosti De Heus. „Dodržování předpisů znamená dodržování zákonů a právních předpisů. Etické jednání je osobní vlastnost, která přesahuje rámec dodržování předpisů. V rámci společnosti De Heus etické jednání znamená rozhodování v souladu s našimi obchodními zásadami bez ohledu na to, v jakém kontextu se kdo nachází.“
Proč jsou pro společnost, jako je De Heus, tak důležité jasné definice dodržování předpisů a etického jednání?
„Společnost De Heus zažila v posledních desetiletích obrovskou mezinárodní expanzi. Od regionálního podnikání v Nizozemsku až po výrobu ve více než 20 zemích a vývoz do více než 75 zemí Evropy, Blízkého východu, Afriky, Asie a Jižní Ameriky. Setkáváme se s mnoha různými kulturními normami a hodnotami, ale také s různými předpisy a právními postupy. V každodenní praxi to znamená, že se naši zaměstnanci mohou setkat s šedými oblastmi, kdy něco může být právně povoleno v rámci národních hranic, ale není to v souladu s globálními obchodními zásadami společnosti De Heus. To může vést ke složitým situacím, v nichž se kříží různé zájmy. Například obchodní účely, etické chování či legislativa.“
Na co se jako manažerka skupiny pro etické jednání a dodržování předpisů zaměřujete?
„Mým hlavním cílem je vytvářet kulturu, kde každý zaměstnanec společnosti De Heus může jednat čestně a rozhodovat se v souladu s našimi obchodními zásadami. Pokud si navíc nejsou jisti, zda se stále chovají eticky, chceme, aby se cítili jistě a pohodlně a mohli požádat o pomoc svého vedoucího nebo pracovníka odpovědného za dodržování etiky. Ať už jde o otázky životního prostředí nebo lidských práv, měli bychom se neustále ptát: děláme právě teď správnou věc? Dodržujeme místní právní předpisy, nebo bychom měli jít dál a řídit se i našimi globálními obchodními zásadami? Klíčem k celkovému etickému prostředí ve společnosti De Heus je jasné vedení – manažeři musí jít příkladem, vysvětlovat pravidla a poskytovat zaměstnancům podporu. Společně s našimi vyslanci pro etické jednání v jednotlivých zemích jsem zařadila naše obchodní zásady do programu našich obchodních jednotek prostřednictvím školení, pokynů a našeho Kodexu chování dodavatelů. Důležitou roli bude hrát i náš nový program Speak Up.“
Zjistěte více o našem přístupu k udržitelnosti
Seznamte se s naším programem Zodpovědné krmeníZmínila jste Kodex chování dodavatelů. Mohla byste to upřesnit?
„Společnost De Heus má jako účastník potravinového řetězce společnou odpovědnost za zajištění správných obchodních postupů v našem řetězci. Protože to považujeme za důležité, ale také proto, že to od nás očekávají naše zainteresované strany. Náš Kodex chování dodavatelů je rozšířením našich obchodních zásad. Zapojuje naše dodavatele do dodržování stejných zásad a podporuje je, aby se rozhodovali s ohledem na udržitelný rozvoj našeho hodnotového řetězce. To zahrnuje etické podnikání, řádné řízení a dodržování lidských práv, ale také otázky životního prostředí. Náš program Zodpovědné krmení (Responsible Feeding) je založen na stejných hodnotách, které jsou obsaženy v našem Kodexu chování dodavatelů. Od jeho zavedení v roce 2021 podepsalo náš kodex chování již více než 60 procent našich dodavatelů po celém světě a každý den přibývají noví.“
Vytváření dlouhodobé hodnoty
Program Zodpovědné krmení staví společnost De Heus na průsečík etiky, regulací a udržitelnosti. Jak plánuje zapojit své partnery v dodavatelském řetězci, aby společně naplnili rostoucí ambice v oblasti udržitelnosti?
"Důvěra a transparentnost jsou klíčem k udržitelnému rozvoji. Každý účastník našeho hodnotového řetězce musí do udržitelnosti investovat, ale tento přechod vyžaduje čas – jak pro společnost De Heus, tak pro naše partnery. Abychom dokázali čelit rostoucím výzvám v této oblasti, je nezbytné, aby se otevřený a upřímný dialog stal přirozenou součástí naší firemní kultury i každodenní praxe.
Například od roku 2025 budeme používat výhradně udržitelné sójové a palmové produkty. Už letos proto aktivně pracujeme s naším Kodexem chování dodavatelů, abychom naše partnery zapojili do našich cílů v oblasti udržitelnosti a motivovali je k odpovědnějším rozhodnutím."
Uplatňování obchodních zásad v praxi
Když zahajujeme činnost v nové zemi, je nezbytnou podmínkou, abychom ji prováděli zodpovědně. To znamená vytvářet hodnoty pro naše zákazníky, partnery v řetězci a místní komunity, ale také sladit naše aktivity s našimi obchodními zásadami. Přečtěte si více o našem přístupu k založení nové obchodní jednotky na Pobřeží slonoviny.
Přečtěte si více